خــانـــه / بازاریابی-اینترنتی / فروشگاه آنلاین / فروشگاه شما در کجای اینترنت قرار دارد ؟

فروشگاه شما در کجای اینترنت قرار دارد ؟

 

وقتی در جستجوی کالایی هستید که براحتی و در چند قدمی شما در دسترس نیست ، احتمالا سراغ اینترنت می روید ، تعداد محدودی فروشگاه اینترنتی مناسب می شناسید و طبیعتا سراغ کالایتان را از آنها می گیرید ، وقتی امید خود را از دست دادید به گوگل رفته و کالای مورد نظر خود را جستجو می کنید ، بالاخره موفق می شوید و سفارش خود را ثبت و در انتظار دریافت می مانید ، اما این همه ماجرا نیست . . .

از کدام فروشگاه خرید کرده و چرا آن فروشگاه خاص را انتخاب کرده اید ؟ باز هم از همان فروشگاه خرید خواهید کرد ؟ چرا؟ هر روز تعداد جدیدی فروشگاه  در اینترنت با هزینه های کم و زیاد ایجاد شده و محصولات متعددی را عرضه می کنند . اما از این میان چند فروشگاه باقی می مانند ؟! اگر از شما خواسته شود ، بیست فروشگاه آنلاین را نام ببرید ، چه پاسخی خواهید داد ؟آیا میتوانید براحتی نام ببرید ؟  چرا ؟ لحظه ای از دنیای مجازی خارج شویم .

یک مغازه فروش لوازم و قطعات کامپیوتر چقدر مشتری دارد ؟ چگونه میتوانیم عدد صحیح و یا حتی تقریبی در این خصوص اعلام کنیم ، در حالیکه نمی دانیم مغازه کجاست ؟ چقدر وسعت دارد ؟ چقدر قدمت دارد ؟  در ویترین چه اجناسی و چگونه چیده شده اند ؟ برخورد فروشندگان فروشگاه چگونه است ؟ و غیره . . .  همه و همه در میزان فروش و تعداد مشتریان موثر خواهد بو د .

جالب است بدانید در خصوص فروشگاه های اینترنتی نیز همین روال حاکم است ، یکی از تفکراتی که در خصوص فروشگاه های مجازی به غلط حاکم شده است ، تفکری است که بیان می کند ، فروشگاه های مجازی با هزینه ای ناچیز راه اندازی و سودی شگفت انگیز خواهد داشت ، درست است که این نوع فروشگاه ها هزینه های راه اندازی و جاری کمتری دارند ، اما برخی از هزینه های آن ها برابر هزینه های فروشگاه های حقیقی می باشد . (هزینه بازاریابی ، هزینه تبلیغات ، اجاره انبار ، و . . . )
گام نخست آن است که بپذیریم، فروشگاه های مجازی و حقیقی شباهت ها و نقاط مشترک بسیاری با هم دارند ، پس از این پذیرش و تفاهم است که می توانیم فروشگاه های مجازی را با اصولی صحیح ارزیابی کنیم ، فروشگاه مجازی شما کجاست ؟ در کوچه و پس کوچه اینترنت مغازه ای کوچک دارید ، یا کنار خیابان اصلی مغازه ای بزرگ ؟
بله ، اینترنت هم کوچه و پس کوچه ، خیابان اصلی و فرعی و حتی بالاشهر و پایین شهر دارد ، دانشی تحت عنوان SEO ، جایگاه شما را در اینترنت مشخص می کند ، اینکه چقدر در دسترس باشید بسیار هائز اهمیت است ، در واقع همان کوچه پس کوچه بودن یا در خیابان اصلی بودن .

در میان تعویض روغنی ها ، طلا فروشی نزنید . . .
شاید کمی عجیب به نظر برسد ، اما واقعیت است . زمانی که کاربر عبارت مرتبط با وب سایت شما را جستجو می کند ، باید به سمت آن هدایت شود …و اینگونه نباشد که با جستجوی عباراتی بی ارتباط با موضوع فعالیت شما هم وارد سایت شده و طبیعتا سریع خارج شود . چرا که هر مراجعه بی ربطی ، مانند توقف بی جاست و  براستی مانع کسب شما می شود . (اشغال پهنای باند ، کاهش رتبه گوگل و …)
چنانچه کنار انبوهی از فروشگاه های تعویض روغن هم ، مغازه طلافروشی داشته باشید ، مسلما افراد زیادی بازدیدکننده ویترین شما بوده ، اما مشتری شما نخواهند بود . . .
این حلقه گم شده ای در ارزیابی وب سایت هاست ، در واقع بازدیدکننده زیاد همیشه امتیاز مثبت نیست ، زمان ماندن در سایت ، بازدید مکرر ، عضویت در وب سایت و خبرنامه ی شماست که نشان دهنده اعتبار و به نوعی موفقیت وب سایت است . البته این مهم بدست نمی آید ، مگر با داشتن پلن و استراتژی های مناسب و متناسب با هدفی که دنبال می کنیم .

بهینه سازی وب سایت ، SEO نیست . . .
تا صحبت از بهینه سازی وب سایت می شود ، SEO جای خالی را پر می کند و با سبدهایی از قوانین موتورهای جستجوگر وارد می شود . . . اما این بهینه سازی وب سایت نیست ، درست مانند این است که فروشگاهی با کارایی پایین را در یکی از بهترین میادین اصلی افتتاح کنید . هرگز فراموش نکنیم باید با نگرش و تفکری صحیح پیش برویم ، چنانچه هدف را اشتباه برگزینیم ، چه آهسته حرکت کنیم و چه سریع ، از هدف دور خواهیم شد ، با سرعتی متفاوت . . .

بهینه سازی وب سایت یعنی طراحی وب سایت با تفکر Marketing و یا بازاریابی .

این بدان معناست که طراحی سایت کار گرافیست ها به تنهایی نیست ، چرا که آنها می توانند سایت شما را که قابلیت یک شعبه ۲۴ ساعته را دارد ، صرفا به یک کاتالوگ آنلاین تبدیل کنند .در واقع بهتر است بگوییم طرح ساختار وب سایت با بازاریابان است (تفکر بازاریابی) ، و طراحی وب سایت مطابق ساختار اعلامی ، با گرافیست هاست .
تفکر بازاریابی ، نیازهای مشتری (Customer Needs) ، خواسته های مشتری (Customer Wants)، و تقاضای مشتری(Customer Demands) را استخراج و با ارزیابی رفتار مشتری ، ساختار یک وب سایت را طراحی می نماید . بررسی کنیم ، ساختار وب سایت شرکت عرضه کننده درب های ضد سرقت ، چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟ در ابتدا باید مشخص کنیم ، چه افرادی مشتری این مجموعه هستند ؟ چه افرادی می توانند باشند ؟ با چه میزان تحصیلات و فرهنگی ؟ در هنگام خرید به چه نکاتی توجه می کنند و . . . با بررسی اجمالی ، در می یابیم ، اکثر مشتریان این مجموعه ،  پیمانکاران برج ها و ساختمان های بزرگ هستند ، عموما سطح تحصیلات بالایی نداشته و لذا میلی به کلمات سخت و پیچیده و یا به زبان لاتین ندارند . پس تا حد امکان در ادبیات وب سایت باید از عبارات ساده استفاده نمود و ترجیحا کلمات لاتین را حذف کرد .
در بررسی ها ، در میبابیم یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب درب های ضد سرقت ، تعداد زبانه ، نوع قرار گرفتن ، و جنس درب ها می باشد . لذا لازم است ، برای معرفی درب ها از جهات مختلف تصاویری قرار دهیم ، و با نشان دادن لایه لایه ی درب ها جنس آنرا به مشتری معرفی نماییم .
بخوبی مشخص است ، تاریخچه شرکت و … برای مشتری در اولویت نمی باشد ، پس لزومی هم ندارد در منوی بالای وب سایت ، در اولویت و اولین گزینه قرار گیرد .
اگر مهمترین مزیت محصول یک مجموعه ای ، کشور سازنده آن است ، باید در اولویت آنرا بیان کند ، حتی می تواند بخش بالایی سایت یا Header را به پرچم آن کشور اختصاص دهد ، تا بخوبی جلب توجه نماید .

فراموش نکنیم ، کاربر تنها چند ثانیه پس از ورود به سایت ، ۸۰% برداشت خود را از مجموعه تثبیت می کند ، می توانیم در این چند ثانبه ایشان را درگیر حواشی و رنگ ها و مطالب تجملاتی کنیم و یا اینکه با جملات و عباراتی جذاب و مرتبط ، و صد البته اثر بخش ، ایشان را ترغیب به ماندن کرده و در این ماندن حرف هایمان را بیان کنیم .
می توانیم در صفحه اصلی وب سایت درب های ضد سرقت تاریخچه شرکت را بنویسیم تا مخاطب را فراری دهیم . و یا اینکه آماری منتشر کنیم از اینکه درب های ضد سرقت چه میزان دزدی را کاهش می دهند و کاربر را جذب کنیم .

منبع : مسترکاما

درباره اصغر حاج صالحی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شش =